God heeft een naam

De ware God heeft inderdaad een naam: Jehovah. Zijn naam betekent: “Hij veroorzaakt te worden” Hij kan dus alles worden wat nodig is om geweldige dingen te doen. Toen het volk Israël leed onder slavernij in Egypte werd hij hun Bevrijder. Hij gaf de verlegen man Mozes de kracht om het water van de Rode Zee te splitsen, zodat de Israëlieten droogvoets de andere kant konden bereiken en aan hun achtervolgers konden ontkomen. Jehovah is ook de Maker. Denk eens aan alle dieren die hij heeft gemaakt. Hij maakte de grote walvis en de kleine kolibrie. Zie Afb. 1 en 2.

Hij heeft het heelal gemaakt met al zijn sterren en planeten. En hij laat de zon schijnen en laat het regenen zodat het gras, de planten en de fruitbomen kunnen groeien. Zie Afb. 3 en 4.
sterren+planten

Helaas kennen veel mensen de naam van de ware God niet eens. Toch komt die naam meer dan 7000 keer voor in de oorspronkelijke bijbel, maar in veel bijbelvertalingen heeft men de naam geschrapt en vervangen door titels zoals Heer of HEERE. Jezus Christus had wel respect voor de naam van zijn Vader in de hemel. Hij leerde de mensen bidden “Onze Vader… uw naam worde geheiligd” Ook zei hij in het laatste gebed samen met zijn apostelen: ‘Ik heb hun uw naam bekendgemaakt’. De bijbel leert ook dat God een liefdevolle God is. Dat blijkt onder andere uit 1 Johannes 3: 7-10 waar staat:
7 Lieve vrienden, laten we elkaar blijven liefhebben, want de liefde komt van God, en iedereen die liefheeft, is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft, heeft God niet leren kennen, want God is liefde. 9 Hierdoor is Gods liefde in ons geval duidelijk geworden: God heeft zijn eniggeboren Zoon naar de wereld gestuurd, zodat we door hem leven zouden krijgen. 10 Die liefde houdt het volgende in: niet wij hebben God liefgehad, maar hij heeft ons liefgehad en heeft zijn Zoon gestuurd als zoenoffer voor onze zonden.

Smaad op Gods naam.
Stel je eens voor hoe het voor Jehovah was om zijn geliefde zoon naar de aarde te sturen, wetend dat hij daar zijn leven voor mensen zou gaan offeren. Dan moet die God toch wel heel veel liefde voor mensen hebben? Desondanks is de reputatie van God helaas besmeurd door valse leerstellingen die hem voorstellen als een sadistische god die mensen zou kwellen in een brandend vagevuur of hel. Dat is een pertinente leugen en een belediging van God. Ook beweren geestelijken wel dat god mensen straft met natuurrampen. Als er iets ergs gebeurt, zeggen ze dat dat Gods wil was. Eigenlijk geven ze dan God de schuld. Maar de Bijbel leert dat God nooit de oorzaak van slechtheid is. Jakobus 1:13 zegt dat God nooit slechte dingen doet om iemand te testen:
‘Laat niemand die een beproeving meemaakt zeggen: “Ik word door God op de proef gesteld [of: getest].” Want God kan niet met slechte dingen worden beproefd, en zelf beproeft hij ook niemand daarmee.’
Dat betekent dat God slechte dingen nooit veroorzaakt.

Als je meer wilt weten over Gods naam en wie hij is zou je onderstaande korte video eens kunnen bekijken:
https://www.jw.org/nl/publicaties/boeken/god-heeft-goed-nieuws/wie-is-god/video-gods-naam/

Advertenties

Over gervanpoelgeest

gepensioneerd constructeur, natuurliefhebber
Dit bericht werd geplaatst in Religie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.