Ontdekking van de week?

Foto 1. Het bericht over Alesi in de wetenschapuitgave van de Volkskrant.

Heb je deze week ook het bericht gelezen of gezien? De wetenschapbijlage van de Volkskrant noemde het ‘De ontdekking van de week’ (Zie Foto 1) en zelfs in het NPO-journaal op TV werd er aandacht aan besteed. (Zie Foto 2)

Foto 2. Het nieuwsjournaal op NPO1 schonk zelfs aandacht.

Het blijkt dat er een fossiel bovenstuk gevonden is van de schedel van een aap, die veel op een jonge gibbon-aap lijkt. Het fossiel kreeg de naam Alesi. Zoals Foto 3 laat zien heeft de schedel slechts de grootte van een citroen, maar evolutionistische onderzoekers bejubelen het niettemin en brengen het zelfs in verband met de voorouders van de mens’. Ik lees namelijk in de onderkop van het Volkskrantbericht: “Met de ontdekking van een 13 miljoen jaar oude schedel van een mensaapje lijkt de evolutie van de verre voorouders van de mens iets van haar geheimen te hebben prijsgegeven”.

Foto 3. De schedel van Alesi ter grootte van een citroen.

 

Wat is er van waar?

Ik, kritische en gelovige lezer, denk dan: Hoezo? Waarop baseert men het idee dat dit een ‘verre voorouder van de mens’ zou zijn? Ik weet niet hoe jij , mijn trouwe lezer, het bekijkt, maar ik herken mijzelf namelijk totaal niet in dat koppie ter grootte van een citroen (en dan ook nog met die grote holle oogkassen). Maar blijkbaar vinden de met evolutie geïndoctrineerde onderzoekers het weer eens nodig om de aandacht van het publiek voor hun toch al sterk betwijfelde en wankelende evolutietheorie weer wat op te peppen. Ik denk ook, gezien eerdere blunders en zelfs falsificaties, dat de sterke fantasie van de evolutionistische wetenschappers weer eens op hol is geslagen, want even verder lees ik hun konklusie:

“Alesi maakte deel uit van een tot nu toe onbekende soort die van de onderzoekers naam Nyanzapithecus alesi kreeg. Volgens de wetenschappers behoort deze soort tot een groep primaten die minstens 10 miljoen jaar heeft rondgelopen in Afrika”. ( Ik heb de zinsneden waar het mij om gaat vet gedrukt)

Iemand moet wel over bijzonder veel fantasie beschikken als hij door het vinden van een halve schedel toch, in zijn verbeelding, een heel volk van die soort miljoenen jaren kan zien rondlopen. Hoezo, denk ik met enig sarcasme, kan een halve schedel dan zonder benen ‘rondlopen’? Om te kunnen lopen zijn benen nodig. Maar er is immers geen compleet skelet gevonden? Slechts het bovendeel van een apenkop. De conclusie zou misschien nog gerechtvaardigd kunnen worden als er, ik weet niet hoeveel, andere, wèl complete gelijksoortige fossielen zouden zijn gevonden. (En als de bewering waar is zouden er over een periode van 10 miljoen jaar toch eigenlijk heel wat fossielen van deze apensoort moeten zijn gevonden?) Maar dat is blijkbaar niet het geval, ze zijn er eenvoudig niet, want de soort is een ‘tot nu toe onbekende soort’ Dat betekent, denk ik, dat deze soort nog niet eerder werd aangetroffen. Geen ouders van Alesi en geen fossielen. In hetzelfde artikel wordt ook toegegeven dat ‘fossielen van mensapen schaars zijn en meestal slechts bestaan uit losse tanden of stukjes bot’. Mijn conclusie is: er is geen enkel bewijs voor de bewering dat deze apensoort ‘minstens 10 miljoen jaar heeft rondgelopen in Afrika’. Het verhaal rondom de fossiele apekop berust op fantasie. Verwantschap met de mens wordt ook niet bewezen en zelfs de term ‘in Afrika’ schijnt niet zeker, want in hetzelfde artikel staat ook nog: “Sommige wetenschappers gaan ervan uit dat mensapen en mensachtigen niet uit Afrika maar uit Europa stammen”. Wat moeten we nu denken van zo’n zogenaamd wetenschappelijke ‘ontdekking’? Gauw weer vergeten!

Over gervanpoelgeest

gepensioneerd constructeur, natuurliefhebber
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in Evolutie, Fossielen, Onderwijs over Intelligent Design en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.