Gaan we voortaan op mierenzuur rijden?

Studenten van de TU Eindhoven hebben een nieuwe, revolutionaire en veelbelovende energiedrager gevonden. Zij lieten vorig jaar al een miniatuurauto op mierenzuur rijden en hebben de installatie nu duizendvoudig opgeschaald waardoor er nu een elektrische stadsbus in Eindhoven op gaat rijden. (Zie Foto 1)

5-7-2017, Nederland, Eindhoven
Team FAST van TU Eindhoven bouwt ’s werelds eerste bus op hydrozine. Hydrozine is een energiedrager die voornamelijk bestaat uit mierenzuur. Het systeem zit in een trailer die achter de bus hangt. Deze REX zet mierenzuur om in elektriciteit. Het voordeel van mierenzuur is dat het duurzaam is, CO2-neutraal, veilig en vloeibaar. Op de foto komt de bus aan op de plaats van de presentatie. Er zijn nog wel wat obstakels zoals een plantenbak op de stoep van autobanden. De studenten proberen het weg te krijgen.

foto 1 Marcel van den Bergh

Waarom op mierenzuur (ook Hydrozine genoemd)? Het heeft de chemische formule HCOOH en dat kan in een reformer (waarin het element ruthenium als katalysator wordt gebruikt) gesplitst worden in waterstof en CO2, waarna een brandstofcel het waterstof omzet in elektriciteit en water. De CO2 die bij de ‘verbranding’ vrijkomt is eerder uit de lucht gehaald. Daarmee is de cirkel rond. Hieronder volgen enkele voordelen van deze nieuwe methode.
1. Het is net als waterstof een schone, klimaatneutrale energiedrager.
2. Mierenzuur is bij kamertemperatuur vloeibaar en hoeft niet (zoals waterstof) onder zeer hoge druk te worden opgeslagen. Het kan gewoon worden getankt en de mierenzuurtank kan in elke gewenste vorm worden gebouwd. Elke vrije ruimte kan dus voor opslag worden gebruikt. Dat maakt het ook geschikt voor personenauto’s. Op 50 liter mierenzuur komt een auto zo’n 250 km.
3. Mierenzuur is onbrandbaar en kan ook niet exploderen.
4. Elektrische bussen kunnen op mierenzuur de dienstregeling volledig duurzaam rijden, zonder tussenstops bij snellaadstations. De installatie is nu (voorlopig) in een aanhanger achter de bus verwerkt. (Zie Foto 1)
5. Een pomphouder die mierenzuur naast diesel en benzine wil gaan verkopen, hoeft geen 1,5 miljoen euro te investeren in een waterstofinstallatie, maar kan een bestaande tank en pomp voor 30- tot 40 duizend euro ombouwen.
Voor uitgebreidere inlichtingen kunt u onderstaand artikel in de Volkskrant lezen:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/deze-stadsbus-in-eindhoven-rijdt-nu-op-mierenzuur-en-dat-is-behoorlijk-revolutionair~a4504850/

Advertenties

Over gervanpoelgeest

gepensioneerd constructeur, natuurliefhebber
Dit bericht werd geplaatst in Techniek, technisch, Wetenschap en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.