Wetenschappers die van gedachte veranderden.

De tweede aflevering van de documentaire-serie “The Mind of the Universe” heeft mijn vermoeden, dat Robert Dijkgraaf, die als kind al bewondering voor de Maker van alle mooie dingen in de natuur had, door het onderwijs aan de universiteit, in evolutie is gaan geloven, bevestigd. Dat moet hij natuurlijk zelf weten, maar er zijn gelukkig ook voorbeelden van het omgekeerde. Ik bedoel dat wetenschappers die in het begin in evolutie geloofden, er door onderzoek achter kwamen dat de evolutietheorie niet waar is en daardoor in schepping zijn gaan geloven.
Antony Flew
In een van mijn eerdere artikeltjes kon je bijvoorbeeld het verhaal lezen over Antony Flew, die al vijftig jaar atheÏsme promootte. Wat gebeurde er? Op de leeftijd van 81 jaar liet hij weten dat hij geloofde dat er een intelligentie aan het werk moest zijn geweest om het leven te scheppen. Waarom was hij van mening veranderd? Hij had zich verdiept in het DNA. Toen Flew werd gevraagd of zijn nieuwe ideeën misschien impopulair zouden zijn onder wetenschappers, zei hij volgens een nieuwsbericht: “Dat is dan jammer. Ik heb me mijn hele leven laten leiden door het principe (…) volg het bewijs, wat de uitkomst ook is.” ─ Associated Press Newswires, “Famous Atheist Now Believes in God”., Richard N. Ostling, 9 december 2004.
Anthony Flew is op 8 april 2010 overleden.

Dr. Fan Yu

Een software designer vertelt over zijn geloof.
Recent las ik in “Ontwaakt” nr. 3 2017, een waar gebeurd verhaal met de titel: “Een software designer vertelt over zijn geloof”. Dat gaat over Dr. Fan Yu, die in 1959 werd geboren in China. Zijn ouders waren niet gelovig en hij zegt: “Op school leerde ik dat het leven door natuurlijke processen was geëvolueerd, en ik geloofde wat de leraren zeiden”. Op de universiteit koos hij wiskunde als hoofdvak. Na het behalen van een mastergraad begon hij zijn carrière als onderzoekswiskundige aan het Chinese instituut voor atoomenergie in de buurt van Peking. Hij deed daar onderzoek naar het ontwerp van kernreactoren. Hij was atheïst en geloofde in de evolutietheorie. Maar tegenwoordig is dr. Yu ervan overtuigd dat het leven door God is ontworpen en gemaakt. Hoe is dat zo gekomen?

Hij ging het zelf onderzoeken.
Ik raad iedereen aan om het complete artikel zelf te gaan lezen*, maar een klein stukje zou ik er toch graag uit willen citeren. Nadat hij in 1987 naar de Verenigde Staten ging om verder te studeren aan de Texas A&M-universiteit kwamen hij en zijn vrouw, die eveneens atheïst was en natuurkundelerares was geweest, in aanraking met een echtpaar dat tot de Getuigen van Jehovah behoorde en hun hielp om de bijbel te bestuderen. Fan Yu vertelt: “We leerden wat de Bijbel zegt over het ontstaan van het leven. Het idee van een Maker was nieuw voor me, dus besloot ik daar zelf onderzoek naar te doen”.

proteine+dna

De interviewer vraagt dan: Hoe pakte u dat aan? (Waarschijnlijkheidsberekening)
“Als wiskundige had ik geleerd om de waarschijnlijkheid van gebeurtenissen te berekenen. Ik had ook geleerd dat, wil leven spontaan ontstaan, er al proteïnen aanwezig moeten zijn. Dus probeerde ik te berekenen hoe waarschijnlijk het was dat een proteïne zou ontstaan door een ongeleid proces. Een proteïne is een van de meest complexe moleculen die we kennen, en levende cellen kunnen duizenden verschillende soorten proteïnen bevatten die op een heel precieze manier met elkaar samenwerken. Ik realiseerde me, net als velen, dat de spontane vorming van een proteïne zó onaannemelijk is dat het eigenlijk onmogelijk is! Ik ben niets tegengekomen in de evolutietheorie wat duidelijk verklaart hoe deze enorm complexe moleculen zichzelf konden ‘creëren’ — laat staan de levende systemen waar ze een belangrijk onderdeel van zijn. Voor mij wezen deze feiten op een Maker”.

Ons subliem ontworpen vermogen om spraak te herkennen.
Dr. Fan Yu vervolgt: “Momenteel ontwerp ik computersoftware, en ik verbaas me er vaak over hoeveel beter onze hersenen werken dan computerprogramma’s. Het vermogen van onze hersenen bijvoorbeeld om spraak te herkennen is ongelofelijk. De meesten van ons kunnen spraak makkelijk herkennen, zelfs in het geval van een onvolledige zin, gelach, gehoest, gestotter, een accent, een echo, achtergrondlawaai of telefoonruis. Dat klinkt misschien niet bijzonder, maar software designers weten wel beter. Zelfs de beste spraakherkenningssoftware haalt het bij lange na niet bij het menselijk brein.”
Wat maakt onze hersenen zo bijzonder? Fan Yu legt uit: “In tegenstelling tot de meest complexe computers kunnen onze hersenen emoties onderscheiden, accenten herkennen en sprekers identificeren aan de hand van hun stem. Software designers onderzoeken hoe computers het vermogen van het menselijk brein om spraak te herkennen, kunnen nadoen. Ik ben ervan overtuigd dat ze daarmee eigenlijk iets bestuderen wat God heeft gemaakt”.

Konklusie
Wat geloof jij als je deze verhalen leest? Ik vat ze hieronder nog even voor je samen. Er werden eigenlijk drie belangrijke hoofdpunten in genoemd, te weten:
1) Antony Flew , “de beroemde atheist” die zich meer verdiepte in het DNA en “in God ging geloven.”
2) Dr. Fan Yu, als de wiskundige die zelf waarschijnlijkheidsberekeningen maakte en tot de conclusie kwam dat proteïnen zo complex zijn dat ze onmogelijk zichzelf konden ‘creëren’.
3) Dr. Fan Yu ,als de software ontwerper die beroepshalve van spraakherkenning veel afweet en tot de conclusie komt dat menselijke hersenen spraak veel beter kunnen herkennen dan door mensen ontworpen spraakherkenningssoftware en dat onze hersenen dus wel door een bijzonder intelligente Schepper moeten zijn gemaakt.

Hoe begin je een eigen onderzoek?
Zoals ik in mijn eerdere artikeltjes al schreef, zijn er nog véél meer argumenten om in een Schepper te geloven. Mag ik je een goede raad geven? Doe er, net zoals Dr. Fan Yu dat deed, zelf ook onderzoek naar.
• Een goed begin zou kunnen zijn om op de site jw.org onder het kopje “Publicaties” te zoeken naar de mooi geillustreerde brochure “Is het leven geschapen?” Je kunt daar ook het volledige artikel over de software-ontwerper in “Ontwaakt” nr. 3 vinden. ( Daarvoor in de linkerkolom op de Home-pagina even onder “Tijdschriften” zoeken.)

Over gervanpoelgeest

gepensioneerd constructeur, natuurliefhebber
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in Intelligent Design, Menselijk lichaam, Onderwijs over Intelligent Design en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.