Kun jij een reden geven waarom je in iets gelooft?

Zowel mensen die in evolutie geloven als mensen die in schepping geloven, zijn er vaak snel bij te zeggen wat ze geloven zonder echt te weten waarom ze dat geloven.

• Sommige mensen geloven alleen maar in schepping omdat ze dat in de kerk geleerd hebben.

• Veel mensen geloven alleen maar in evolutie omdat ze dat op school geleerd hebben.

Zou het niet beter zijn als je zelf echt van iets overtuigd bent omdat je zelf de redenen daar voor hebt onderzocht? En als je nu wel in een Schepper gelooft, maar dat nog niet goed kunt beargumenteren? Hoe kun je je geloof dan een betere basis geven, zodat je het makkelijker aan anderen kunt uitleggen? Misschien dat de volgende uitspraken van enkele jongeren je daarbij kunnen helpen:

„Als ik mijn leraar hoor uitleggen hoe het menselijk lichaam werkt, twijfel ik er absoluut niet aan dat God bestaat. Elk lichaamsdeel heeft zijn eigen specifieke functie, en vaak worden die functies uitgevoerd zonder dat we het merken. Het menselijk lichaam zit echt ongelofelijk ingewikkeld in elkaar!” — Teresa.

„Wanneer ik een wolkenkrabber, een cruiseschip of een auto (Foto 1) zie, vraag ik me af: wie heeft dit gemaakt? Een auto bijvoorbeeld moet door intelligente mensen ontworpen worden, want er zijn heel veel kleine onderdelen nodig die precies op elkaar afgestemd moeten zijn. En als auto’s al door iemand ontworpen zijn, dan geldt dat zeker voor mensen.” — Richard.

Foto 1  Het ontwerp van een auto vereist intelligentie. De onderdelen kunnen niet zelf hun positie innemen.

Foto 1 Het ontwerp van een auto vereist intelligentie. De onderdelen kunnen niet zelf hun positie innemen.

„Als je je realiseert dat het hele intelligente mensen honderden jaren heeft gekost om zelfs maar een klein stukje van het heelal te begrijpen, dan vind ik het echt niet logisch om te denken dat het heelal ontstaan is zonder intelligentie!” — Karen.

Foto 2  Mensen zijn ook uit slim werkende onderdelen of organen opgebouwd. De aarde en het heelal zijn uit diverse elementen opgebouwd. Ontwerp vereist intelligentie.

Foto 2 Mensen zijn ook uit slim werkende onderdelen of organen opgebouwd. De aarde en het heelal zijn uit diverse elementen opgebouwd. Ontwerp vereist intelligentie.

„Hoe meer ik leerde over hoe de natuur in elkaar zit, hoe minder geloofwaardig ik evolutie vond. Ik dacht bijvoorbeeld na over de wiskundige precisie in de natuur en hoe uniek mensen zijn, onder andere omdat we graag willen weten wie we zijn, waar we vandaan komen en hoe onze toekomst eruitziet. Evolutie probeert alles te verklaren door te zeggen dat we van de dieren afstammen, maar geeft geen verklaring voor de unieke eigenschappen van de mens. Ik vind dat er meer ’geloof’ nodig is om in evolutie te geloven dan in een Schepper.” — Anthony.

Video
Je kunt ook nog een korte video over dit onderwerp bekijken. (Duurt 2:42 min.) Ga daarvoor naar jw.org Klik op Publicaties, Video’s en op pagina 3 vind je de video “Wat andere jongeren zeggen: Geloven in God.”

geloven-in-god

Over gervanpoelgeest

gepensioneerd constructeur, natuurliefhebber
Video | Dit bericht werd geplaatst in Evolutie, Intelligent Design, Onderwijs over Intelligent Design, Wetenschap en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.