Hoe ik een foto van een vlinderposter nam en bewerkte.

Deze keer een post over de prachtige vlinders. Ik vertelde u er al eerder over, maar ik liep in mijn woonplaats Zaandam door het warenhuis Loods 5 waar ik een mooie poster zag over vlinders. Ik heb die toen, met het kleine Nikon Coolpix-cameraatje dat ik altijd in mijn borstzak bij me draag, gewoon zonder statief, gefotografeerd (zie Foto 1 Klik voor grotere weergave ) en daarna de foto thuis bewerkt .

vlinderposter41
Met Adobe Lightroom werden de kleuren en het contrast verbeterd , het kader aangepast en verscherping toegepast. Zoals u op Foto 2 kunt zien gaf dit al een hele verbetering, maar de groene pijlen wijzen naar punten die toch nog verder moesten worden gecorrigeerd. Dit heb ik daarna met het cloongereedschap van Photoshop gedaan en daarmee tevens langs de randen nog wat verkleuringen gecorrigeerd . Het resultaat ziet u in Foto 3. Op deze manier met fotografie bezig zijn is voor mij een leuke hobby.

Foto 3  Het eindresultaat.

Foto 3 Het eindresultaat.

Nogmaals: de metamorfose van rups tot vlinder
Ik liet u ooit op deze blog al eerder foto’s en filmpjes zien van rupsen die eerst in een pop en vervolgens in een prachtige vlinder veranderen. Deze metamorfose of gedaanteverandering is, vooral als je bedenkt wat er daar allemaal op celniveau voor nodig is, werkelijk een wonder van ontwerp of Intelligent Design. De cellen van de harige rups met de vele pootjes lossen tijdens het popstadium op tot een brij van cellen, waaruit dan vervolgens een prachtige vlinder met ogen, antennes en vleugels ontstaat. Het ontvouwen van de vleugels en het oppompen daarvan, zodat ze groter en (na droging ) sterker worden, is steeds weer mooi om te zien. Ik had dat natuurlijk al dikwijls eerder zien gebeuren, maar nu vond ik op internet toch zulke wonderschoon gefilmde beelden dat ik u die niet wilde onthouden. U kunt ze bekijken door op onderstaande link te klikken.
Video “Beautiful Butterflies” -met ontspannende muziek en natuurgeluiden:

https://www.youtube.com/watch?v=_cpnkuIZ7wQ”>www.youtube.com/watch?v=_cpnkuIZ7wQ

Over gervanpoelgeest

gepensioneerd constructeur, natuurliefhebber
Dit bericht werd geplaatst in Fotografie, Insecten, Intelligent Design, vlinders. Bookmark de permalink .