De schoonheid van bloeiende cactussen.

Afb. 1  Enkele bloeiende cactussen die in de video opengaan.

Afb. 1 Enkele bloeiende cactussen die in de video opengaan.


Dit keer een zeer bijzondere video over de schoonheid van bloeiende cactussen. “Freaky Flowers” werd gemaakt door Greg Krehel. Zijn begeleidend verhaal heb ik vanuit het engels voor u vertaald in het nederlands. Krehel vertelt:

“Een video-montage van een tiental soorten Echinopsis cactus bloemen die bloeien. En de verwelking ervan. En juist als ze hun fantastisch mooie kleuren vertonen.
Echinopsis cactus bloemen bloeien ’s nachts en de bloemen blijven slechts een dag. Eigenlijk zijn de bloemen op hun mooist voor hooguit een uur of twee. Dat is wat mij van een cactus liefhebber in een cactus fotograaf veranderde … de wens om te proberen om een bepaald aspect van hun schoonheid vast te leggen.
De cactussen in deze video komen uit mijn eigen collectie. De avond dat het lijkt dat de bloemen van een plant gaan bloeien, breng ik hem binnen om hem te filmen. Het merendeel van de clips in deze montage tonen ongeveer 8 uur van verandering als de bloemen opengaan en bloeien. Op iets meer dan de helft van de video, is er een serie van drie clips die samen een periode van 24 uur in het leven van een geel-bloemige ‘Daydream’ plant tonen. Zes bloemen, die zich ‘s nacht openden voordat ik begon te filmen, verwelken tot niets en nog eens 4 bloemen groeien dramatisch en gaan open. Na deze reeks ‘Daydream’ volgen nog drie andere soorten bloemen die verwelken. Deze extra verwelking clips werden ook over een hele dag periode opgenomen.
De vraag die mij het meest wordt gesteld over mijn cactus bloembeelden en timelapse-beelden, is of ik ze heb “ge- Photoshopped” m.a.w. heb ik bewerkingssoftware gebruikt om ze fraaier te maken en de bloemen intensere kleuren te geven? Ik ben natuurlijk bekend met het gebruik van Photoshop en Lightroom en andere bewerkingssoftware, maar niet op de manier waarop de meesten zullen vermoeden. In plaats van deze hulpmiddelen teveel te gebruiken heb ik ze in werkelijkheid gebruikt om de intensiteit van de kleuren die mijn camera vangt te verminderen. Ik heb de kleurverzadiging in elk timelapse clip in deze video verminderd met minimaal 10% en een aantal (‘Yes’, ‘Cabaret’ en ‘Antimatter’) zelfs met 30% of meer, om er niet iets dat er niet was aan toe te voegen.
Ik hoop dat u geniet van “Freaky Flowers” en nodig u uit om contact met mij opnemen via mijn Vimeo account en / of bezoek echinopsisfreak.com wanneer u meer wilt weten over deze cactussen. U kunt mij daar ook via een contactformulier bereiken als u dat wenst.”

Bron: https://vimeo.com/channels/staffpicks/122575482

Een miraculeuze vorm van Fotosynthese bij cactussen.
De scherpe stekels van de cactus weerhouden dieren ervan zijn water te stelen. Maar het verbazingwekkendste mechanisme van cactussen om zuinig met water om te springen, is hun vermogen om hun voedsel te bereiden zonder al te veel waterverlies. Fotosynthese — het proces waarvan planten zich bedienen om hun voedsel te bereiden — vereist water uit de wortels, kooldioxide uit de lucht en zonlicht. Overdag geven de meeste planten via de poriën of huidmondjes in hun bladeren een overweldigend percentage van hun watervoorraad af in de vorm van waterdamp, terwijl ze tegelijkertijd het kooldioxide en het zonlicht nodig voor de fotosynthese opnemen.
De cactussen kunnen zich echter zulke waterverliezen overdag in hun warme, droge milieu niet permitteren. Daarom sluiten ze de huidmondjes in hun stammen af om elk waterverlies door verdamping tegen te gaan. Maar dit houdt ook de opname tegen van het kooldioxide dat nodig is voor de fotosynthese, die alleen plaats kan vinden als er zonlicht is om de benodigde energie te verschaffen. Hoe wordt dit dilemma opgelost? Door een zeer ongewoon biologisch ontwerp.

De oplossing van het dilemma
De woestijnnachten zijn koel, koud zelfs. Dan openen cactussen hun huidmondjes. Ze nemen kooldioxide op maar verliezen erg weinig vocht door verdamping in de nachtelijke lucht. Om die tijd vindt er echter geen fotosynthese plaats. Het kooldioxide wordt opgeslagen via een totaal verschillende en bijzonder doelmatige reeks chemische reacties, het PEP-systeem genoemd. Later wordt het kooldioxide vrijgemaakt en naar de plaats gestuurd waar de normale overdag plaatsvindende fotosyntheseprocessen zich afspelen.
De fotosynthese op zich is een zeer complex proces waarbij zo’n zeventig afzonderlijke chemische reacties betrokken zijn en dat wel als „werkelijk een miraculeuze gebeurtenis” is betiteld. De speciale manier waarop cactussen het ’s nachts gaande maken om water te besparen, maakt het alleen maar miraculeuzer. Evolutionisten zeggen uiteraard dat het zich allemaal door blind toeval heeft ontwikkeld, maar daar het door verscheidene niet-verwante planten wordt toegepast, heeft het blinde toeval het wonder niet eenmaal maar vele malen moeten verrichten. Het bewijsmateriaal plus het gezonde verstand maken duidelijk dat het volgens het ontwerp van een intelligente Schepper tot stand gekomen is.

Bron: het tijdschrift “Ontwaakt” van 22 maart 1992 Blz. 24.

Over gervanpoelgeest

gepensioneerd constructeur, natuurliefhebber
Video | Dit bericht werd geplaatst in Fotografie, Natuur, Planten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.