Robotontwerper erkent de Schepper.

Professor Massimo Tistarelli

Professor Massimo Tistarelli


Professor Massimo Tistarelli is wetenschapper aan
de Universiteit van Sassari (Italie). Hij is mederedacteur
van drie internationale wetenschappelijke tijdschriften en is
medeauteur van meer dan honderd wetenschappelijke
artikelen. Hij bestudeert hoe mensen gezichten herkennen
en schijnbaar eenvoudige dingen doen zoals een bal
vangen. Op basis daarvan ontwerpt hij visuele systemen
voor robots, die imiteren wat mensen doen.

Hoe kreeg u interesse voor ons visuele systeem?
Het is ongelofelijk ingewikkeld,en het omvat niet alleen onze
ogen maar ook de manieren waarop we interpreteren wat we
zien. Sta bijvoorbeeld eens stil bij wat er gebeurt als je een bal
vangt. Terwijl je rent om de bal te vangen, brengt je ooglens
een beeld van de bal op je netvlies over. De manier waarop dat
beeld zich over je netvlies beweegt,hangt af van zowel de
beweging van de bal als van je oog. Normaal houd je
je oog strak op de bal gericht. Dan ontstaat er op je netvlies
een stilstaand beeld terwijl de achtergrond ’beweegt’.
Tegelijkertijd berekent je visuele systeem de snelheid en richting
van de bal. Verbazingwekkend genoeg beginnen de berekeningen
daar al, in je netvlies, terwijl je oog een inschatting maakt van
de beweging van de bal in verhouding tot de achtergrond. Je
oogzenuw stuurt dan de signalen die het netvlies produceert naar
je hersenen, die de informatie verder verwerken zodat je de bal
kunt vangen. Het hele proces is ongelofelijk ingewikkeld.

Wat heeft u overtuigd van het bestaan van een Schepper?
Ik besefte dat ik in evolutie was gaan geloven zonder
echt te kijken of daar bewijzen voor waren. Ik had bijvoorbeeld
aangenomen dat de evolutieleer gestaafd werd door de vondst
van fossielen. Maar dat is niet zo. Hoe meer ik me in evolutie
verdiepte, hoe meer ik ervan overtuigd raakte dat de leer niet
gebaseerd is op feiten maar in wezen gebakken lucht is.
Toen dacht ik aan mijn werk met robots. Wiens ontwerpen was ik
eigenlijk aan het nabouwen? Ik zou nooit een robot kunnen ontwerpen
die een bal kan vangen zoals wij dat kunnen. Een robot
kan geprogrammeerd worden om een bal te vangen, maar
alleen onder gecontroleerde omstandigheden. Hij kan dat
niet in omstandigheden waarvoor hij niet geprogrammeerd
is. Ons leervermogen is veruit superieur aan dat van een machine
— en elke machine heeft een maker! Dat is een van de
vele feiten die me ervan overtuigd hebben dat we een Ontwerper
moeten hebben gehad.

Heeft uw wetenschappelijk onderzoek u nooit aan het twijfelen gebracht?
Nee, de wetenschap heeft mijn geloof juist versterkt. Neem bijvoorbeeld
de manier waarop we gezichten herkennen. Een baby
kan dit al binnen een paar uur na de geboorte. We kunnen een
bekende onmiddellijk herkennen, zelfs in een menigte. Misschien
zien we zelfs in wat voor stemming hij is. Toch staan we
er meestal niet bij stil dat bij gezichtsherkenning
een enorme hoeveelheid informatie met ongelofelijke snelheid verwerkt
wordt.

Zelfs temidden van veel mensen herkennen we toch dat ene bekende gezicht onmiddellijk

Zelfs temidden van veel mensen herkennen we toch dat ene bekende gezicht onmiddellijk

Ik ben er echt van overtuigd dat ons
visuele systeem een kostbaar geschenk
is van onze Schepper. Hij heeft ons
ook de Bijbel gegeven, en voor al die
dingen ben ik hem heel dankbaar. Die
dankbaarheid motiveert me om met
anderen over hem te praten. Ik
vind het niet meer dan logisch
dat hij de eer krijgt voor zijn
schepping.

Bron: Dit artikel is verkort overgenomen uit Ontwaakt februari 2013

Deze duitse robot kan al een bal vangen.

Deze duitse robot kan al een bal vangen.

Over gervanpoelgeest

gepensioneerd constructeur, natuurliefhebber
Dit bericht werd geplaatst in Evolutie, Intelligent Design, Menselijk lichaam, Techniek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.